بررسی ناقلین لیشمانیوز جلدی در شهرستان ملایر

XML
عنوان دوره: اولین کنگره بین المللی حشره شناسی ایران
نویسندگان
چکیده
لیشمانیوز جلدِی یا سالک یکی از بیماریهای انگلی شایع در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان و ایران بوده که توسط انگل های تک یاخته ای از جنس لیشمانیا ایجاد میشود. با در نظر گرفتن زئونوز بودن لیشمانیوز، این تحقیق به منظور بررسی ناقلان احتمالی لیشمانیوز جلدی در شهرستان ملایر طی سال های 94-1393 با تعیین فون و وفور پشه خاکی ها در چهار منطقه امام زاده عبدالله،حرم آباد، جعفر آباد، و سیاه کمر انجام گرفت.
برای تعیین فعالیت پشه خاکی های شهرستان در مناطق از پیش تعیین شده صید پشه خاکی ها در فواصل زمانی مشخص (هر 15 روز یک بار) صورت گرفت. نمونه برداری از نیمه اول خردادماه تا نیمه اول آبان ماه ( زمان پایان فعالیت پشه خاکی ها) انجام گردید. صید پشه خاکی ها با استفاده از روشهای متداول تله های چسبان و نورانی، جمع آوری و تعیین هویت شدند.
در این بررسی از کل 581 عدد پشه خاکی صید شده ، شش گونه از جنس فلبوتوموس و یک گونه از جنس سر ژانتومیا بودند شناسایی شدند.. از میان گونه های یافت شده فلبوتوموس سرژانتی گونه غالب اماکن خارجی و داخلی (لانه جوندگان)بود. بطوری که که شامل گونه های فلبوتوموس، سرژانتی (72/59 درصد) از کل پشه خاکی های صید شده از این منطقه را تشکیل می داد. و به ترتیب فلبوتوموس پاپاتاسی (42/34 درصد)، فلبوتوموس ماژور (58/2 درصد) ، فلبوتوموس کاندلاکی (68/0 درصد)، فلبوتوموس کوکازیکوس (86/0 درصد)، فلبوتوموس کازرونی(34/0 درصد)، ازجنس سرژانتومیا) سرژانتومیا 68 /0 درصد و دنتاتا 86/0 درصد) بودند. لازم به ذکر است این مطالعه برای اولین بار در شهرستان ملایر انجام گرفته است.
با توجه به نتایج بدست آمده فلبوتوموس سرژانتی و فلبوتوموس پاپاتاسی می توانند ناقل لیشمانیوز جلدی در شهرستان ملایر باشند.
فعالیت فصلی فلبوتوموس سرژانتی و پاپاتاسی که از ناقلان احتمالی لیشمانیوز جلدی در ایران می باشند در ملایر از دهه دوم خرداد ماه شروع و تا اول مهر ماه ادامه داشته است و دارای یک اوج فعالیت در شهریور ماه بود.
کلیدواژه ها